Close

Enkle budskaber rammer bare bedst. Punktum.

215c4aa133adfe8f2d2091bcf773a352

Selvom de andre piger på bureauet allerede har set flere af de reklamer, som jeg vil omtale her, så synes jeg alligevel, at jeg vil vise dem til de, der – ligesom jeg – stadig har dem til gode. Så til alle grafikere, designere og Art Directors – I har sandsynligvis set disse. Måske er det old news. Men de gode ting tager jo næppe skade af, at blive vist igen. Så som studerende på Medievidenskab, men med en arbejdsplads i reklamebranchen, og en stor interesse for de mange (!) forskellige typer af reklamer, der findes, kommer der her et ’thumps up’ til nedenstående reklamer – og særligt deres udformning og budskab. De ramte i hvert fald mig. Så måske de også rammer jer. We will see.

a6dc9208c0b41b73275f62f3efcb2e3b

Opskriften for billederne er enkel. Vis dit budskab på en så enkel, men sigende måde som muligt. I en medievirkelighed anno 2014 er jeg ved at være lidt småtræt af alle de reklamer, der nærmest skriger ”SE MIG”. Ikke gennem et godt budskab, men via en kæmpe skriftstørrelse, tilbudsfelter og andre effekter, der måske nok fanger min opmærksomhed nu og her, men som ikke fanger min interesse, når jeg så får læst det egentlige budskab. Simpelthen fordi budskabet ikke rammer mig. Jeg ved, at det er noget af det sværeste for en reklame – at lave et reklamebudskab, som både fanger visuelt, men som også rammer modtageren personligt, og som gør, at modtageren rent faktisk tager budskabet til sig og ændrer sin adfærd. Simpelthen fordi reklamebudskabet påvirker modtageren i en så kraftig grad, at vi ikke blot fascineres, men også gør det, som reklamen siger. Og gerne så meget, at vi rent faktisk bøjer os ned i den evige kommunikationsstrøm og tager det konkrete kommunikationsbudskab op. Og ikke bare op, men også med videre i vores daglige færd – og vigtigst af alt: måske endda ændrer vores adfærd. Dét må være det ideelle for en reklame. Så når det endelig sker, bider det sig fast. Det gør det i hvert fald for mig. Og jeg synes lige præcis at nedenstående reklamer –med undtagelse af få – er eksempler på reklamer, som både fanger mig visuelt, men også med et budskab, der påvirker mig og min adfærd. Jeg tror i hvert fald alle kan skrive under på, at blive påvirket af billede nr. 1 og 6.

Så god fornøjelse. Bliv inspireret. Det blev jeg.

88f3279c9c51f6c8c7e79c8ba1eaa7d4

Se alle reklamerne her (også i stor format)

 

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

HOVEDERNE PÅ BLOGGEN

Velkommen til idworkernes kreative åndehul, hvor vi viser, hvad der undrer og inspirerer os.

Her er det resultatorienterede afløst af forundring, frihjul og flæskeroulade. Hvis du vil se vores designløsninger, må du besøge idworks.dk – her på bloggen kan du lære hovederne bag løsningerne lidt bedre at kende.